What can I do with it?

Visuele Expertise Les 1: Materialen, Techniek & Tools

Wat kan ik ermee? Dat is de vraag.

Als voorbereiding voor deze les visuele expertise werd er gevraagd om vijf video’s te bekijken en hiervan een top drie te maken en daarbij een video te vervangen. Ook heb ik een kleine blauwe robot als object meegenomen.

Dit is mijn top drie van de video’s:

1) Golden Rays of Sunshine, Bob Ross

https://www.youtube.com/watch?v=zxj3xLDNxo0&frags=pl%2Cwn

2) The amazing paper engineer, Peter Dahmen

https://www.youtube.com/watch?v=Qew7PHcKIN0&frags=pl%2Cwn

3) How to make a hydraulic powered arm from cardboard

https://www.youtube.com/watch?v=P2r9U4wkjcc&frags=pl%2Cwn

 

Bij deze filmpjes heb ik ook een quote gepakt uit het filmpje van Peter Dahmen:

‘the first sketches are always very ugly, very simple, and I’m developing them from a very easy state.’

-Peter Dahmen

Hoe verloopt het proces?

Tijdens de les hebben we het gehad over het begrip ‘serendipiteit’. Dit betekent een manier van een ingang zoeken. (Tot iets nieuws) Dit kan dan met of zonder toeval gebeuren. Door gewoon te experimenteren en te beginnen kan er iets nieuws komen. Hierbij is ook intuïtie nodig. Een voorbeeld wat Mathias heeft gegeven is over de werkwijze van Piet Hein Eek. Over hoe hij een werkproces heeft gemaakt wat en een wow factor heeft + wat goedkoop/duurzaam is. De ontwerper heeft sloophout gebruikt i.p.v. nieuw materiaal te gebruiken. In tegenstelling tot de werkwijze van ontwerper Irma Boom die een wow factor + heel duur materiaal gebruikt. 

De opdracht die gegeven is om met het meegenomen object iets te doen, om hiermee te kijken wat anders kan. Daarbij kunnen vragen gesteld worden zoals: 

1) Kan ik hier iets mee? 

2) Kan het anders? / Kan ik het anders maken?

3) Kan het onderscheidend?

4) Wat is de reden van de materiaalkeuze?

Bij de tweede deel van de les was het de bedoeling het meegenomen object te analyseren. De eerste observaties zijn dat het object:

• Blauw (donkerblauwe kleur)

• Goedkoop plastic

• Glad/ glanzend

• Knopjes die het niet doen (geprint erop)

• Aan de zijkant een tandwiel waar je aan kunt draaien.

Verder moesten we het object openen en van binnen bekijken & analyseren. De observaties zijn:

• Klein motortje in de robot

• Voeten zijn precies hetzelfde (twee dezelfde onderdelen)

• Naam: SEIKOKEN W-3000 (de naam van de motor)

• 5 kleine tandwieltjes drijven de voeten aan

Daarna moesten we als laatste opdracht kijken hoe we het object zelf kunnen aanpassen tot een nieuw object. Door het geopend te hebben kon ik met de motor van de robot andere aanpassingen uitvoeren. Zoals van alleen de motor en voeten een soort (mini) robot maken. Hoe ik verder de robot zou moeten aanpassen weet ik nog niet maar door te experimenteren kom ik daarachter. Door er een hoofd aan toe te voegen (en handen) wordt de robot langzaam steeds meer compleet. Daarom vond ik de quote van Peter Dahmen passen bij wat ik gemaakt hebt. ‘the first sketches are always very ugly, very simple, and I’m developing them from a very easy state.’

Evaluatie / reflectie

Wat ik van deze les geleerd is om goed te kijken en analyseren van een object. Om te kijken wat de nieuwe mogelijkheden (serendipiteit) zijn. Het openen van het object doet ook al veel wonderen. Eerst was ik tijdens de les een beetje sceptisch om de robot te openen maar toch om het te openen werd het analyseren en onderzoeken interessant.

Written by yin-yong