Visuele Expertise Les 1: Materialen, Techniek & Tools
Wat kan ik ermee? Dat is de vraag.
Als voorbereiding voor deze les visuele expertise werd er gevraagd om vijf video’s te bekijken en hiervan een top drie te maken en daarbij een video te vervangen. Ook heb ik een kleine blauwe robot als object meegenomen.
Dit is mijn top drie van de video’s:
1) Golden Rays of Sunshine, Bob Ross
• https://www.youtube.com/watch?v=zxj3xLDNxo0&frags=pl%2Cwn
2) The amazing paper engineer, Peter Dahmen
• https://www.youtube.com/watch?v=Qew7PHcKIN0&frags=pl%2Cwn
3) How to make a hydraulic powered arm from cardboard
• https://www.youtube.com/watch?v=P2r9U4wkjcc&frags=pl%2Cwn
Bij deze filmpjes heb ik ook een quote gepakt uit het filmpje van Peter Dahmen:
‘the first sketches are always very ugly, very simple, and I’m developing them from a very easy state.’
-Peter Dahmen
Hoe verloopt het proces?
Tijdens de les hebben we het gehad over het begrip ‘serendipiteit’. Dit betekent een manier van een ingang zoeken. (Tot iets nieuws) Dit kan dan met of zonder toeval gebeuren. Door gewoon te experimenteren en te beginnen kan er iets nieuws komen. Hierbij is ook intuïtie nodig. Een voorbeeld wat Mathias heeft gegeven is over de werkwijze van Piet Hein Eek. Over hoe hij een werkproces heeft gemaakt wat en een wow factor heeft + wat goedkoop/duurzaam is. De ontwerper heeft sloophout gebruikt i.p.v. nieuw materiaal te gebruiken. In tegenstelling tot de werkwijze van ontwerper Irma Boom die een wow factor + heel duur materiaal gebruikt.
De opdracht die gegeven is om met het meegenomen object iets te doen, om hiermee te kijken wat anders kan. Daarbij kunnen vragen gesteld worden zoals:
1) Kan ik hier iets mee?
2) Kan het anders? / Kan ik het anders maken?
3) Kan het onderscheidend?
4) Wat is de reden van de materiaalkeuze?
Bij de tweede deel van de les was het de bedoeling het meegenomen object te analyseren. De eerste observaties zijn dat het object:
• Blauw (donkerblauwe kleur)
• Goedkoop plastic
• Glad/ glanzend
• Knopjes die het niet doen (geprint erop)
• Aan de zijkant een tandwiel waar je aan kunt draaien.
Verder moesten we het object openen en van binnen bekijken & analyseren. De observaties zijn:
• Klein motortje in de robot
• Voeten zijn precies hetzelfde (twee dezelfde onderdelen)
• Naam: SEIKOKEN W-3000 (de naam van de motor)
• 5 kleine tandwieltjes drijven de voeten aan
Daarna moesten we als laatste opdracht kijken hoe we het object zelf kunnen aanpassen tot een nieuw object. Door het geopend te hebben kon ik met de motor van de robot andere aanpassingen uitvoeren. Zoals van alleen de motor en voeten een soort (mini) robot maken. Hoe ik verder de robot zou moeten aanpassen weet ik nog niet maar door te experimenteren kom ik daarachter. Door er een hoofd aan toe te voegen (en handen) wordt de robot langzaam steeds meer compleet. Daarom vond ik de quote van Peter Dahmen passen bij wat ik gemaakt hebt. ‘the first sketches are always very ugly, very simple, and I’m developing them from a very easy state.’
Evaluatie / reflectie
Wat ik van deze les geleerd is om goed te kijken en analyseren van een object. Om te kijken wat de nieuwe mogelijkheden (serendipiteit) zijn. Het openen van het object doet ook al veel wonderen. Eerst was ik tijdens de les een beetje sceptisch om de robot te openen maar toch om het te openen werd het analyseren en onderzoeken interessant.
Related Posts
-
Scale & Volume
Visual Expertise: Scale & Volume Spatial relations & the user The workshop was about the awareness of the spatial relationships between user, function and object. To look at multifunctional places, meeting places. These play an increasingly important role. How can a sitting or standing place influence objects in the space? In the workshop we had… Read more »
Posted on by yin-yong
-
The Chair
Visual Expertise: The Chair Material, style, production and history These workshops all have an overarching theme: The chair. First I looked at chair design over the years. An innovative chair design says something about the architecture and technique of that time. And how was the chair visualized? Through photography or drawing? The first assignment was… Read more »
Posted on by yin-yong
-
Quite special in terms of mix
Visual Expertise Lesson 5: Editorial Evaluation and Reflection… Already? In preparation of this lesson in visual expertise, we were asked to read a few chapters from the book: ‘The form of text’. These chapters are about: Typography and the role of the designer, Ways of reading, Flow of ideas and ‘invisible’ typography, Navigation; Organizing information,… Read more »
Posted on by yin-yong
-
Words in the wild
Visuele Expertise Les 4: Typografie Van ABC naar typografie Als voorbereiding van deze les visuele expertise werd er gevraagd om minstens tien afbeeldingen te maken met tekst of typografie waar ik specifiek iets goed of slecht aan vindt.
Posted on by yin-yong