Visuele Expertise Les 4: Typografie
Van ABC naar typografie
Als voorbereiding van deze les visuele expertise werd er gevraagd om minstens tien afbeeldingen te maken met tekst of typografie waar ik specifiek iets goed of slecht aan vindt.
Hoe verloopt het proces?
Eerst was er een korte uitleg over wat typografie precies inhoudt om ons een basis te geven om aan de slag te kunnen met typografie. Het gaat dan over waar een letter precies uit bestaat. De verschillende onderdelen zoals stok, staart, kapitaalgrootte, corps, corpsgrootte, vlag, enz. werden benoemd. Verder werd er wat verteld over de verschillende lettersoorten: Old Face, Modern Face, Overgangtypes, Egyptiennes & Schreeflozen.
Old Face lettertypes zijn klassieke letters zoals Times en de Garamond. Modern Face lettertypes zijn net als de Old Face maar met dunnere scherven. Hierdoor zien ze er meer 'modern' uit. Voorbeelden zijn de Bodoni & Didot. Overgangtypes zijn een combinatie tussen Old Face en Modern Face. Een voorbeeld is de font Baskerville. Er zijn ook Egyptiennes. Dit is een lettertype dat dezelfde dikte heeft door de schreven heen. Een voorbeeld font is de Rockwell. En laatst zijn er ook schreeflozen. Dit zijn letters zonder schreven. Voorbeelden zijn Helvetica & Futura.
De eerste opdracht is om een stad te kiezen en hiervoor een bord te maken met alleen het woord. Hiervoor konden we in groepje werken en kozen we voor de stad Tokyo. Hiervoor hebben we 9 verschillende lettertypes gebruikt en dit was het resultaat.
De volgende opdracht was om te kijken welk bord het best leesbaar is van minstens 10 tot 15 meter afstand. We kwamen er achter dat het lettertype Aileron het meest leesbaar was. Deze hebben we vervolgens beter gespatieerd en aangepast en dit was het resultaat.
Ook kwamen we erachter dat de spatiëring tussen de K en de Y heel moeilijk is. (ky & KY)
De volgende opdracht was om van de tien meegenomen foto's er een te kiezen en die te verbeteren. Dit deden we uiteindelijk met de foto die ik heb genomen van de fietszaak om de hoek bij mijn huis. Het logo was in aan elkaar gezet op een manier die niet fijn was om naar te kijken, en ons idee was om de letters los van elkaar te halen. Dit is het resultaat.
Evaluatie / reflectie
Wat ik van deze les geleerd is om te kijken naar typografie. Ik beheers al veel basiskennis over typografie maar toch was het handig om deze workshop te volgen.
Related Posts
-
Scale & Volume
Visual Expertise: Scale & Volume Spatial relations & the user The workshop was about the awareness of the spatial relationships between user, function and object. To look at multifunctional places, meeting places. These play an increasingly important role. How can a sitting or standing place influence objects in the space? In the workshop we had… Read more »
Posted on by yin-yong
-
The Chair
Visual Expertise: The Chair Material, style, production and history These workshops all have an overarching theme: The chair. First I looked at chair design over the years. An innovative chair design says something about the architecture and technique of that time. And how was the chair visualized? Through photography or drawing? The first assignment was… Read more »
Posted on by yin-yong
-
Quite special in terms of mix
Visual Expertise Lesson 5: Editorial Evaluation and Reflection… Already? In preparation of this lesson in visual expertise, we were asked to read a few chapters from the book: ‘The form of text’. These chapters are about: Typography and the role of the designer, Ways of reading, Flow of ideas and ‘invisible’ typography, Navigation; Organizing information,… Read more »
Posted on by yin-yong
-
Not just a colour
Visuele Expertise Les 3: Kleur Alle kleuren van de regenboog? Als voorbereiding van deze les over visuele expertise werd er gevraagd om een Itten kleurencirkel te maken. Dit heb ik gedaan met verf zodat ik de kleuren goed met elkaar kon mengen. Ook werd er gevraagd een stuk groente of fruit mee te nemen. Hiervoor… Read more »
Posted on by yin-yong