Michel Gütlich

Project 1: Empathise

Empathise: Het inleven in een ander

Dit was de eerste opdracht van het tweede leerjaar. Tijdens het tweede lesjaar word er met de 'design thinking methodiek' gewerkt. Design thinking bestaat uit zes onderdelen: empathise, define, ideate, prototype, test en implement. Voor dit eerste project richt ik mij op onderdeel 'empathise'. De opdracht is bedoeld om een beeld van de academie te laten zien door de ogen van een ander. De vorm moet in een video van drie minuten.

Michel Gutlich, Docent op het AKV st. Joost

Hoe verloopt het proces?

Voor de opdracht moesten we werken in duo's. Samen met mijn klasgenoot Damian heb ik een persoon toegewezen gekregen die we moesten onderzoeken en waar we ons in moesten inleven. De persoon die ons was toegewezen is Michel Gutlich. Michel is een docent op de academie. Op de eerste dag nadat we Michel werden toegewezen hebben we twee verschillende vooropdrachten gedaan. Een daarvan was om een goede vragenlijst te bedenken voor het interview en de tweede opdracht was om een meme over de toegewezen persoon te maken. Deze opdrachten zijn allebei bedoeld om meer inzicht over de persoon te krijgen. Tijdens de lessen hebben Damian en ik ook geoefend met presenteren.

Na het interview zijn we gaan kijken wat we met de informatie kunnen doen. Het idee wat we hebben bedacht is om vanuit een subjectief camerapunt te filmen. Op deze manier hopen we vanuit Michel's blik naar de academie te kunnen kijken en hem zo anders te kunnen beleven. We hebben met het interview een aantal audio fragmenten genomen wat iets over Michel vertelde. Daarna zijn we scenario's gaan bedenken van hoe we met de audiofragmenten beeld kunnen maken. In het filmpje wordt uitgelegd wat Michel van de academie vindt. Verder wordt er uitleg gegeven over hoe hij op de academie begonnen is en wat zijn interesses zijn. Maar ook hoe en waarmee hij door het gebouw navigeert.

Ook was er een tweede opdracht om van de toegewezen persoon een portret foto van 50 x 50 cm te maken. Tijdens de les hebben ik en mijn klasgenoot Damian geoefend om portret foto's te maken.

 

Evaluatie / reflectie

Wat mij is opgevallen is dat Michel de nummering van de academie ook erg verwarrend vindt. Zelf vind ik de nummering van de lokalen ook verwarrend. Met dit gegeven ben ik verder gaan werken aan project 2. Tijdens het maken van het filmpje merkte ik dat humor een rol speelde, dat door middel van humor wat je probeert te vertellen interessant te maken is.

Damian en ik hebben allebei een gevoel voor humor. Dit wil ik vaker gaan gebruiken in mijn projecten en werken. Verder was werken met Adobe Premiere Pro leuk om te doen. Dit programma heb ik al eerder gebruikt en ik wordt steeds beter hierin.

Written by yin-yong