Size Matters

Visuele Expertise Les 2: Maat, Schaal & Constructie

Kan het dametje met de centimeter meten?

Als voorbereiding van deze les visuele expertise werd er gevraagd om een object mee te nemen en daarmee een technische schets van te maken. Het object wat ik gekozen heb is een parfumflesje. Ook werd er gevraagd naar de maten van de kamer (LxBxH).

De maten van mijn kamer zijn:

  • L: 5m (5,05m)
  • B: 3,5m (3,47m)
  • H: 3m (3,00)
Hoe verloopt het proces?

De eerste opdracht was om met een ijzerdraad naar verhouding van mijn kamer te buigen. Hierbij moest ik de schaal zelf uitrekenen. Het gegeven ijzerdraad was 100 cm en moest de hoogte, lengte en breedte uitbeelden d.m.v. het buigen. De schaal van mijn kamer word dan 11,5 : 1.

Tijdens de workshop werd de vraag gesteld: Wat is ontwerpen? De kern van ontwerpen is dat je jouw idee op papier zet. Dit kan het best op schaal. Met de maten zijn er afspraken. Het metrische systeem is hiervan onderdeel. 1 m is een tienmiljoenste deel van de helft van de lengte van de meridiaan die over Parijs loopt. Ook werd er uitgelegd wat proportie is en wat dat inhoud. Proportie is de verhouding van twee lengtes. Een duidelijk voorbeeld hiervan is het A formaat van papier. Als je een A4 dubbelvouwt word het A5 formaat enz.

Verdubbelen, Vergroten, Vermenigvuldigen

De tweede opdracht was om met het object wat ik getekend had uit te vergroten op een schaal van 2 : 1. Het verdubbelen van formaat. Dit heb ik gedaan met papier als mijn materiaal. Omdat de bovenkant van het flesje is het afgerond zat ik daarmee vast. Hoe kan ik het papier zo ombuigen dat hij mooi past? Een klasgenoot raadde mij aan om het papier in sneetjes aan de bovenkant te snijden en dat naar binnen te vouwen.

Het resultaat is niet heel schitterend maar het was wel interessant om te zien hoe het object er kan gaan uitzien als het verdubbelt of verviervoudigt in formaat en schaal.

Hoe hoger hoe beter toch?

Bij het tweede dagdeel van de workshop werd er gevraagd om een toren of brug te bouwen. Deze moest dan zo hoog of ver mogelijk zien te komen. Als materiaal mochten we alleen een paar A3tjes, 5 m tape & 4 ijzerdraden gebruiken. Met deze opdracht heb ik met drie andere klasgenoten samengewerkt om de hoogste toren te bouwen.

Samen met mijn klasgenoot Damian ben ik de basis van de toren gaan bouwen. Hiervoor zijn we naar de metaal werkplaats gegaan. Daar raadde de werkplaats meester aan om de onderkant aan elkaar te solderen. Dit is de eerste keer dat ik de metaalwerkplaats heb gebruikt voor een workshop. We hebben de wedstrijd niet gewonnen omdat de toren uiteindelijk omviel.

Evaluatie / reflectie

Wat ik van deze les geleerd is om te kijken naar formaat & schaal. Hoe het verkleinen en vergroten van objecten effect kan hebben in de ruimte en hoe de beleving anders ervaart word. Ook was het interessant om in de metaalwerkplaats gewerkt te hebben. Ik ga zeker vaker de metaalwerk plaats gebruiken voor projecten.

Written by yin-yong