Not just a colour

Visuele Expertise Les 3: Kleur

Alle kleuren van de regenboog?

Als voorbereiding van deze les over visuele expertise werd er gevraagd om een Itten kleurencirkel te maken. Dit heb ik gedaan met verf zodat ik de kleuren goed met elkaar kon mengen. Ook werd er gevraagd een stuk groente of fruit mee te nemen. Hiervoor heb ik een tomaat gekozen.

Hoe verloopt het proces?

Eerst kregen we een uitleg over wat kleur is en wat het inhoud. Kleur is een belangrijk aspect. Kleur is een eigenschap van licht die wordt bepaald door verschillende golflengtes, en bepaalde golflengtes creëren licht in specifieke kleuren. Alle kleuren zijn overal hetzelfde, omdat bij dezelfde golflengte altijd dezelfde kleur waargenomen wordt door de kijker. Daarnaast heeft kleur ook temperatuur. Kleur weerkaatst en absorbeert bepaalde onderdelen van licht.

Er zijn 3 kleuren systemen die we het meest gebruiken: RGB, CMYK & Pantone. RGB betekent: Red, Blue & Green. Dit zijn de drie kleuren die in een pixel bevat. Met deze drie kleuren kan je de alle kleuren maken op het beeldscherm & digitaal. CMYK betekent: Cyaan, Magenta, Yellow en Key. Deze kleuren worden gebruikt voor analoge print. Pantone (PMS) zijn drukkleuren. Zo zijn PMS kleuren ontwikkeld om exact de juiste kleur uit de drukpers te krijgen.

 

Kleur straalt gevoelens en emoties uit, en worden geassocieerd met bepaalde concepten die voor iedereen herkenbaar zijn. De eerste opdracht was om te gaan kijken welke kleuren welke gevoelens uitbeelden. Dit konden we online opzoeken of zelf bedenken welke emotie bij welke kleur past. Dit is mijn lijst geworden:

  • Blauw: rust, zakelijk, frissig
  • Groen: natuur, gezondheid, milieu
  • Geel: vrolijk, energie
  • Oranje: warmte, Nederland, feestelijk
  • Rood: sportief, leven, passie
  • Paars: koud, luxe, spiritualiteit

Kleuren in logo's en branding hebben meestal ook een betekenis. De tweede opdracht was om van een paar bedrijven / producten de logo's te onderzoeken en te kijken waarom ze gekozen hebben voor de kleuren die ze gebruiken. De twee merken die ik heb gekozen zijn Gucci & Spotify.

Het eerste merk is Gucci. Gucci heeft een complementair palet. (rood & groen) het logo straalt ook luxe & rijkdom uit.

Het tweede merk is Spotify. De unieke kleur groen is gekozen omdat toen de tijd Spotify was opgericht de andere muziek streaming services nog niet de kleur groen hadden gekozen. Daarom koos Spotify voor de kleur groen.

De volgende opdracht was om met het mee genomen stuk fruit of groente een kleurenpalet te maken. De docent had Pantone kleurwaaiers meegenomen en van die kleurenwaaiers heb ik 5 kleuren gekozen die de tomaat visualiseren. De codes zijn: 3308C, 363C, PANTONE 180C, 1815C & 1807C.

Evaluatie / reflectie

Wat ik van deze les geleerd is om te kijken naar kleur & emotie. Ook heb ik geleerd hoe je kleur je keuzes kan laten beïnvloeden om bepaalde dingen uit te stralen. Ik wist al hoe ik kleuren systemen moest gebruiken, maar toch is het altijd handig om naar boven te halen hoe dit ook alweer werkt.

Written by yin-yong