Dog’s best friend

Zintuigen & Makerschap 3

HACKEN ALS ONTWERPSTRATEGIE?

De derde periode van het vak Zintuigen & Makerschap. De opdracht was om een 1:1 gerealiseerde hack te maken. Hierbij was het van belang om hacken als ontwerpstrategie te gebruiken. Niet om een computer te hacken maar om een object of dienst zo aan te passen dat het een andere functie kan dienen. De eerste paar hacks waren een combinatie van objecten.

Hoe verloopt het beeldproces?

Ik kwam tot de conclusie dat door objecten met elkaar te verbinden & te combineren er objecten ontstaan met een compleet andere nieuwe functie. Een van de hacks was om een keukenwekker in de vorm van een hond te combineren met een uitlaatriem voor de hond. Het was een verassende combinatie. Deze combinatie bracht mij op het idee om een hack voor de hond te creëren.

Tijdens dit project heb ik een roomba gekregen van mijn tante en heb ik hiermee gewerkt. Het idee was om mijn hond met de roomba te laten spelen, terwijl de roomba eigenlijk honden afschrikt.

Evaluatie & Eindbeoordeling

Het uiteindelijke idee was om een honden speeltje te combineren met de roomba. Ik heb dat gedaan door verschillende elementen van de hondenspeeltjes te combineren en die te combineren met de roomba. Het trekken van een touw en het ruik spel van het kong speeltje. Terwijl de roomba de kamer aan het schoonmaken is laat hij ook hondensnoepjes achter. De hond kan dan trekken aan het takje uiteinde van de tak en komen er hondensnoepjes uit.

Ik vind persoonlijk dit project leuk om te doen. Aan het begin van de periode wist ik niet wat precies de opdracht was maar na wat lessen kwam het meer bij elkaar. Het samenwerken met mijn hond was ook leuk maar ook vermoeiend. (Murphy werkte aantal keren niet mee)

De valkuil is dat het product eigenlijk nog in het prototype fase zit. Er is nog niet echt een geheel 'eigen' ontwerp gekomen. Alleen het idee. Momenteel is het nog een mix van een aantal objecten. Hier zal ik in de toekomst voor oppassen.

Written by yin-yong